IA-nettverk etablert i Bergen

Publisert

Foto: Foto: Jan Atle Stang

Gjennom IA-nettverkene til IA Bransjeprogram bygg og anlegg deler bedriftene kunnskap og erfaringer om hvordan de på best mulig måte kan jobber for å forebygge sykefravær og frafall. Nå har også Bergen fått sitt nettverk.

Det var en engasjert gjeng som møtte til oppstartsmøte i lokalene til EBA Vestland i Valkendorfsgaten 1A i Bergen 16. juni. Representantene fra de syv bygge- og anleggsbedriftene viste tydelig at arbeidet med syke- og frafallsproblematikk er viktig og noe de ønsker å intensivere.

Ikke bare er sykefravær og frafall en kostbar sak for bedriftene, det kan også svekke bedriftens omdømme og dermed rekrutteringsevnen til bedriftene.

Gjennom samtaler og gruppearbeid jobbet deltakerne seg gjennom den tre timer lange samlingen. Det startet med at representanter fra bransjeprogrammet holdt en kort faglig innledning, og deretter styrte et engasjert ordskifte rundt bordet, der de ulike bedriftene fikk dele erfaringer og synspunkter.

Det ble blant annet drøftet åpent og ærlig problemstillinger som:

  • Hva fungerer godt i sykefraværsarbeidet hos dere; og hva er dere stolte av?
  • Hva opplever dere som mest utfordrende i sykefraværsarbeidet?

Deltakerne tok opp flere temaer som det kan være aktuelt å jobbe videre med i de kommende nettverkssamlingene. Eksempel på slike temaer er psykisk helse, rutiner på arbeidsplassen, holdninger, alternative jobber til sykemeldt, hverdagsledelse, involvering og tilrettelegging.

Nettverket i Bergen er det sjette nettverket IA Bransjeprogram Bygg og anlegg etablerer. Det er basert på et årshjul med fire fysiske samlinger á 3 timer og tre digitale møter á 30-45 minutter.

De fysiske samlingene tar bl.a. for seg sykefraværsoppfølging og rutiner, den vanskelige samtalen, psykososialt arbeidsmiljø, forebygging og tilrettelegging.

Både de fysiske og de digitale er ledet av dyktige fagfolk som bransjeprogrammet har engasjert.