God tilgang på kompetanse

Styrket fag- og yrkesopplæring, med mer vekt på praktiske fag for å sikre rekruttering.

En styrket fag- og yrkesopplæring

Både offentlig sektor og privat næringsliv er tydelig på at det er behov for en fortsatt satsing på fag- og yrkesopplæring og høyere yrkesfaglig utdanning frem mot 2030. For å sikre god rekruttering er det nødvendig å styrke de praktiske fagene i barne- og ungdomsskolen.

NHO Byggenæringen foreslår følgende:
  • Øke innslag av yrkesrettet undervisning i barneskolen.

  • Styrke de praktiske fagene, som sløyd, i grunnskolen.

  • Øke antall studieplasser i fagskolen i tråd med næringslivets behov for kompetanse, i alle regioner.

  • Sikre mulighet for at fagskolene kan tilby utdanning gjennom moduler for å gjøre det lettere for ansatte i mindre bedrifter å kombinere jobb og skole.

  • Sikre desentralisert yrkesfaglig studietilbud med høy faglig kvalitet, gode fasiliteter og oppdatert utstyr som imøtekommer næringslivets behov.

  • Ekstra øremerkede midler til fylkene for å opprette klasser i små håndverksfag, slik at fagene blir søkbare og kan realiseres i de fylker der det er behov.

  • Øke lærlingetilskuddet i tråd med konsumprisindeksen.

  • Realisering av ny modell for utstyrsdeling mellom videregående skoler.

  • Etablere et nasjonalt dimensjoneringsverktøy for kartlegging av behovet for lærlinger.

  • Legge til rette for at det yrkesfaglige utdanningstilbudet dimensjoneres etter tilgjengelig antall læreplasser og samfunnets behov for kompetanse.

Fagskole, UH-sektor og FoU som leverer etterspurt kompetanse og kunnskap

Universitets- og høyskolesektoren må sikre tilgang på rett kompetanse i næringslivet. Det er viktig at samspillet mellom utdanningsinstitusjonene og bedriftene våre styrkes og systematiseres. Utdanningene må bli mer praksisnære og arbeidslivsrelevante. Det er viktig å få på plass den yrkesfaglige  utdanningssøylen, både for å anerkjenne yrkesfagene og etablere en sterkere kobling mellom utdanning og arbeidsliv.

NHO Byggenæringen foreslår følgende:
  • Incentivbaserte ordninger som stimulerer til kortere og moduliserte utdanningsløp.

  • Økt samarbeid mellom fagskole og universitet/høyskole.

  • Fagskolene må sikres mer robuste fagmiljø som er akkrediterte innen sine fagområder til å effektivt kunne opprette utdanningsløp som næringslivet
    etterspør.

  • Bygge den yrkesfaglige utdanningssøylen til å tilsvare samme nivå som den akademiske.

  • Tilrettelegge for smidig overgang for videreutdanning fra yrkesfaglig høyskoleutdanning til universitetsutdanning.

  • Etablere et nasjonalt senter for yrkesfaglig utdanning.

Inkludere flere i byggenæringen og utvikling av etter- og videreutdanningstilbudene

SSB anslår at Norge kan mangle 90 000 fagarbeidere i 2035, og at morgendagens utfordringer i stor grad vil møtes med dagens arbeidsstyrke. Kapasiteten og kvaliteten på alle nivåer i utdanningstilbudet må utvikles for å møte samfunnets behov for kompetent arbeidskraft.

Gode rammebetingelser for inkludering og livslang læring er viktig i møte med fremtidens omstillings- og kompetansekrav. Regjeringen etablerte i 2019 et treparts-bransjeprogram for kompetanseutvikling der staten og partene i arbeidslivet samarbeider om å øke deltakelsen i kompetanseutvikling innenfor industri- og byggenæring. Målet med bransjeprogrammene er å utløse kompetanseutvikling som gi økt produktivitet og omstillingsevne, både for bedrift og ansatt.

NHO Byggenæringen foreslår at følgende innarbeides:
  • Alle fylker skal tilby ordningen Fagbrev på jobb, for å øke antallet fagarbeidere og redusere andelen ufaglærte i norsk arbeidsliv. Ordningen må finansieres som lærlingeordningen med tilskudd fra staten.

  • Videreutvikle modeller for realkompetansevurdering og verdsetting av kompetanse utviklet i arbeidslivet.

  • Styrke og utvide yrkesrettet språkopplæring for innvandrere og flyktninger som bosettes i kommunene. 

  • Jobbe for å øke andelen kvinner som søker seg til utførende del av næringen.

  • At det gjennomføres en kompetansereform for arbeidslivet som tar utgangspunkt i prinsippene for, og erfaringene fra, bransjeprogrammene.

  • Sikre at permitterte kan starte med kompetanseheving umiddelbart permitteringen inntrer.